Rowan Gibson stellte kürzlich auf Blogging Innovation die Frage nach der „Innovation Nation“ und wie sich diese aufbaut. In seinem Beitrag trifft er recht einleuchtende Feststellungen.
Some nations and regions, of course, are already blessed with a culture that is predisposed to innovation. What we usually find in these countries is a historical openness to ideas from all around the world, a lot of cultural diversity, a high degree of connection and conversation, a deep-seated belief that one can build a better future for oneself and one’s family – and ultimately one’s community and country – through education and hard work and by seeking entrepreneurial opportunities, and a tendency to encourage or at least tolerate free thinking and contrarian views. … Some countries have an incredible head start in these fields [brainpower industries – nanotech, biotech, pharmaceuticals, etc.], which means they are already several technology generations ahead, and they may also be lucky enough to have one or more regional industry clusters right on their doorstep, which gives them easy access to skills and other resources. How can other nations hope to compete when they don’t have these kinds of advantages? Not by running the same broad, technological race as everybody else – which I believe will ultimately be a loser’s game – but by narrowly focusing on a few niches (technological or otherwise) where the country can lead the world.
Ein gutes Beispiel hierfür dürften auf nationaler Ebene die deutschen Mittelständler sein, die unter dem Motto „globaler Nischendominanz“ einen beachtlichen Weltmarktführeranteil verzeichnen können. (Dies ist auch in der aktuell erschienenen Studie der VDI-Nachrichten nachzulesen.)
Weiter konstatiert Gibson:
… the idea that innovation is solely about big science and big R&D budgets is an outdated paradigm. The fact is that many of today’s most successful innovations are business model innovations, not technological innovations – they are ways of doing business that break from industry norms by serving unmet or unsatisfied customer groups, providing new or different benefits, or delivering value in an unconventional fashion. These kinds of innovations can potentially come from any entrepreneurial individual in any country on earth.
Fasst man diesen Gedanken etwas breiter, könnte man behaupten: es müssen nicht immer die großen und teuren Ideen sein, die man durch Forschungsvorhaben oder durch vom Management aufgesetzte Ideenfindungsprozesse generiert. Eine Idee muss nicht auf einer Technologie beruhen um eine Innovation zu werden. Damit tritt neben die zweifelsfrei so wichtige Investition in Bildung und Forschung eine weitere wichtige Aufgabe – die Schaffung eines Innovationsklimas. Einer Kultur also, die Ideen JEDERZEIT willkommen heißt, sammelt, auswertet und fortführt. Genau dies ist der Punkt den Nationen im Großen, wie auch Unternehmen im Kleinen verstehen müssen.
Welche sind nun aber die innovationsstärksten Nationen und Unternehmen? Nach der aktuellen BCG 2009 Senior Executive Innovation Survey „Innovation 2009 – Making Hard Decisions in the Downturn” aus dem April diesen Jahres sehen die ersten 10 Plätze der innovativsten Unternehmen wie folgt aus:
1. Apple (primary reason for selection: breakthrough products)
2. Google (primary reason for selection: unique customer experience)
3. Toyota Motor Company (primary reason for selection: innovative processes)
4. Microsoft Corporation (primary reason for selection: innovative processes)
5. Nintendo (primary reason for selection: breakthrough products)
6. IBM Corporation (primary reason for selection: innovative processes)
7. Hewlett-Packard Development Company (primary reason for selection: innovative processes)
8. Research in Motion (primary reason for selection: breakthrough products)
9. Nokia Corporation (primary reason for selection: breakthrough products)
10. Wal-Mart Stores (primary reason for selection: innovative processes)
Auf der Nationen-Ebene erhält man je nach der zugrunde liegenden Methodik und Untersuchungsgegenstände verschiedene Rankings. Der Global Innovation Index von INSEAD in Zusammenarbeit mit der Confederation of Indian Industry listet aktuell 130 Nationen nach ihrer „innovation readiness“ und stellt die Top 10 wie folgt dar:
1. United States
2. Germany
3. Sweden
4. United Kingdom
5. Singapore
6. South Korea
7. Switzerland
8. Denmark
9. Japan
10. Netherlands
Die von der Information Technology and Innovation Foundation (ITIF) und dem European American Business Council (EABC) erstellte Benchmark-Studie „The Atlantic Century Benchmarking EU & U.S. – Innovation and Competitiveness” weist wiederum ein leicht unterschiedliches Ranking auf:
1. Singapore
2. Sweden
3. Luxembourg
4. Denmark
5. S. Korea
6. U.S.
7. Finland
8. UK
9. Japan
10. NAFTA (North American Free Trade Agreement region, inkl. Mexico, Canada, United States)
11. Netherlands
12. France
13. Ireland
14. Belgium
15. Germany
Das European Innovation Scoreboard 2008 der Europäischen Kommission analysiert den Europäischen Raum (EU27 Mitgliedsstaaten, sowie Kroatien, Türkei, Island, Norwegen und die Schweiz) anhand von 29 Indikatoren und gruppiert die Mitgliedsstaaten anhand ihres innovativen Leistungsvermögens („innovative performance“) in 4 Gruppen:
Sweden, Finland, Germany, Denmark and the UK are the Innovation leaders, with innovation performance well above that of the EU average and all other countries. Of these countries, Germany is improving its performance fastest while Denmark is stagnating.
Austria, Ireland, Luxembourg, Belgium, France and the Netherlands are the Innovation followers, with innovation performance below those of the innovation leaders but above that of the EU average. Ireland’s performance has been increasing fastest within this group, followed by Austria.
Cyprus, Estonia, Slovenia, Czech Republic, Spain, Portugal, Greece and Italy are the Moderate innovators, with innovation performance below the EU average. The trend in Cyprus’ innovation performance is well above the average for this group, followed by Portugal, while Spain and Italy are not improving their relative position.
Malta, Hungary, Slovakia, Poland, Lithuania, Romania, Latvia and Bulgaria are the Catching-up countries with innovation performance well below the EU average. All of these countries have been catching up, with the exception of Lithuania. Bulgaria and Romania have been improving their performance the fastest.
Interessant wäre an dieser Stelle die Untersuchung inwiefern sich die einzelnen Staaten beispielsweise im Investitionsvolumen für den FuE-Bereich unterscheiden, welchen Anteil unternehmensgetriebene Innovationsaktivitäten haben und welche Rolle die Innovationskommunikation spielt. Gerade letztere dürfte einen nicht allzu geringen Anteil daran haben Innovationsbestreben auch in die Tat umzusetzen und Innovationen in vermarktungsfähige Produkte, Prozesse oder Geschäftsmodelle zu transferieren.
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